domingo, 22 de junio de 2014

Koruna či euro?

Jsem velkým romantikem. A kromě toho, mám rád pěkné věci. I numismatiku mám taky rád. Už jen z těchto tří důvodů (a našel bych spoustu dalších), mám raději českou korunu než euro. Ano, byly to krásné roky, jak se koruna držela uměle na 23,50 Kč/€ a dle novin "nikdo nevěděl proč." Přece uměle. To ví každý, i novináři, navzdory jejich tvrzení.

Ovšem, mohl bych mlčet. Přece jen jsem tu cizinec a neměl bych kecat do osudu místní měny, ať je to, aby koruna existovala dále, nebo aby zanikla z důvodu zavedení eura. Proto bych byl rád, kdyby mi někdo řekl, zda moje úvahy nejsou příliš vystřelené. A sice:
 Koruna je stejně příliš závislá na euru. Bude-li krize pro euro, pak bude i pro korunu. Bude-li krize pro korunu, pak bude jen pro korunu. Posune-li se do předu euro, možná to pomůže koruně, možná ne, ale euro stejně se už posunulo. Jediná odchylení na tyto varianty jsou umělá ze strany bank a vlád a dřív nebo později ty varianty trh stejně smete. Česká ekonomika není tak silná (kéž by), a nejspíš nikdy se nebude moci porovnat s tou německou nebo francouzskou. Ovšem pro německé firmy s pobočkami v ČR je nanejvýš výhodné, aby koruna existovala: potřebujou-li snížit mzdy, stačí troška tlaku na CNB či pár uplatků správným lidem, koruna slábne a nikdo ani nepipne, protože to "přece neudělala naše firma," to byl abstraktní finanční trh.

Letos mi přijde dovolená o hodně dráž než třeba předloní už jen díky oslabení koruně. Určitě nebudu v tom sám. A protože dovážíme všechno a dovoz se platí v eurech, tak i doma je to už všechno dražší i bez eura, nebo že by díky nezavedení eura? Pokud je to jinak a někdo mi to vysvětlí, rád uznám, že nemám pravdu. Ovšem, do té doby, než se euro zavede (pokud vůbec), tak budu rád, že máme krásnou českou korunu. Aspoň dokud nebudou eurobankovky hezčí nejen v hodnotě, ale i vzhledově.


No hay comentarios:

Publicar un comentario